Muziekgeschiedenis in voorbeelden
Vraagt u zich wel eens af bij het luisteren van een muziekstuk: Waar komt dit vandaan? Wie heeft dit geschreven en wat betekent dit lied eigenlijk? Hoe moet ik dit muziekstuk zien in de geschiedenis? Waarom is die ene componist belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de muziek? Of misschien wilt u meer weten en horen over het Gregoriaans en de ontwikkeling naar de meerstemmigheid? Dan zijn de bijeenkomsten “Muziekgeschiedenis in voorbeelden” iets voor u.
Inschrijven kan nog voor deel 2 !
Tijdens deze bijeenkomsten ’bestuderen’ we verschillende muzikale tijdvakken, waarbij muziekvoorbeelden te horen zijn en componisten toegelicht worden. Ook krijgt u een schets van de geschiedenis in het algemeen. Na de les krijgt u een lesbrief toegestuurd of op papier mee, zodat u het behandelde nog eens rustig kunt nalezen. U vindt daarin ook links, waarop u het een en ander kunt terugluisteren/kijken.
Jos Vervoort geeft deze lessen op donderdagavond in Odendael, zaal Maas & Dieze.
U wordt vanaf 19.30 uur verwelkomd met een kop koffie of thee (bij de prijs inbegrepen).
De bijeenkomsten beginnen telkens om 20.00 uur en duren anderhalf uur.
Les 1: 16 oktober Middeleeuwen 1
Na een algemene, historische inleiding beginnen we met het Gregoriaans. Vanuit de Christelijke kerk en de Middeleeuwse mens volgen we de ontwikkeling van de muziek.
Les 2: 30 oktober Middeleeuwen 2
De zang ontwikkelt zich naar meerstemmigheid en er komen instrumenten bij. We horen een aantal instrumenten en we zullen merken dat zang en instrumentale muziek elkaar verrijken.
Les 3: 13 november Renaissance 1
Adel, geestelijkheid en burgerij. Troubadours en Minnezangers. Vermenselijking van de muziek.
Les 4: 20 november Renaissance 2
Vlaamse polyfonie: Johannes Ockeghem, Josquin des Prez. Hoog-Renaissance: Palestrina, Gibbons, William Byrd.
Les 5: 27 november Barok
Door de toenemende welstand van de burgerij bloeien het openbaar theater en concertleven op naast het al eeuwen bestaande muziekleven in kerken en aan vorstenhoven. Componisten: Monteverdi, Bach, Lully, Purcell.
Les 6: 12 maart Classicisme
Tijd van Verlichting, Rationalisme. Macht van traditionele adel wordt minder. Opkomst klassieke symfonieorkesten. Componisten: Mozart, Haydn, Beethoven.
Les 7: 19 maart Romantiek 1
Als gevolg van de Industriële Revolutie zijn er vele maatschappelijke veranderingen. De mens zoekt zijn toevlucht in de wereld van dromen, fantasie, mythologie, enz. Dit vinden we terug in de muziek. Componisten: Saint Saëns, Smetana, Grieg, Berlioz.
Les 8: 26 maart Romantiek 2
Amateuristische muziek: vocaal en instrumentaal. Parijs is het centrum. Virtuositeit met name op de piano, hèt instrument van de 19e eeuw. Componisten: Liszt, Chopin, Wagner, Bizet, Moessorgski.
Les 9: 9 april Moderne tijd 1
De 20e eeuw is de periode van de nieuwe, hedendaagse, experimentele muziek. Musici willen in deze periode iets nieuws ontwikkelen. Componisten: Debussy, Stravinsky, Prokofiev, Schönberg.
Les 10: 16 april Moderne tijd 2
Uitbreiding muzikale mogelijkheden met elektronica, knippen, plakken van opnames, veranderen van snelheid, enz. Componisten: Britten, Bernstein, Varése, Beatles, Oldfield, ELO, Pink Floyd. Nu is het zelfs mogelijk een aantal ingrediënten in te voeren in de pc en A.I. komt met een compositie.
Onze inleider wil de deelnemers laten genieten van de vele mooie muziek die gemaakt is. Misschien gaat u daarna zelf op zoek naar nog meer prachtige muziek. Dan is ons doel, in elk geval dat van inleider Jos Vervoort, bereikt.
De serie kwam tot stand door samenwerking van Roois Kultuur Kontakt en Senior-Rooi.
U kunt nog inschrijven voor de lessen 6 t/m 10 (Classicisme t/m Moderne tijd) voor € 40,00.
Aanmelden: stuur een E-mail aan secretaris@rooiskultuurkontakt.nl en maak het verschuldigde bedrag over op rekeningnummer NL98 RABO 0198 2157 54 ten name van Stichting Roois Kultuur Kontakt o.v.v. “muziekgeschiedenis”.